6 om dagen er sjovere i Canada: De spiser efter farver i deres lokale variation af WHO’s kampagne for frugt og grønt. Farvepigmenterne er fytonæringsstoffer; spiser man forskellige farver, er man sikker pÃ¥ at fÃ¥ varieret sit indtag.

Usikre resultater
Forskningsresultaterne lyder meget usikre, men man kan jo lade tvivlen komme sig selv til gode, når man alligevel skal spise varieret frugt og grønt. Motions-og Ernæringsrådets rapport om antioxidanter anbefaler nemlig stadig et stort, varieret indtag af frugt og grønt, det er kosttilskud.

Fem farvegrupper
Forskning peger på, at fytonæringsstofferne i de fem farvegrupper måske har en gavnlig effekt inden for en række områder, fx: 

  • Rød: lycopen (forebygger nogle typer cancer) og anthocyaniner (giver sund aldring).
  • Gul/orange: betacaroten og flavonoider (nedsætter risiko for hjertesygdomme, nogle typer cancer og nedsætter aldringstempoet).
  • Grøn: lutein (gavnligt for synet) og indoler (forebygger nogle typer cancer).
  • BlÃ¥/lilla: anthocyaniner og phenoler (forebygger nogle typer cancer, hjertesygdomme og nedsætter aldringstempoet).
  • Hvid/brun: allylsulfid og polyphenoler (forebygger hjertesygdomme).

Vælg de stærkeste farver
Jo stærkere farve, jo sundere. De har både højere pigmentindhold og ofte også er et højere vitaminindhold. Spis de stærkeste farver: Vælg den grønsag eller den frugt, der har den stærkeste farve og spis det mest farvede på frugten – det er typisk skrællen.
Frugt og grønt deles op i fem farvegrupper
De nationale variationer
Pudsigt nok er Danmark det eneste land, hvor man skal have seks om dagen. Hvis det alene var for at sexe kampagnen op, så er det et forbløffende eksempel på, at form vinder over indhold. Den franske kampagne ligner en ren kærlighedserklæring, de skal op på 10 om dagen (800 gram). I Australien er det 7 om dagen, svenskere, nordmænd, tyskere, amerikaner og mange andre nøjes med 5. om at få alle til at spise mindst 400 gram frugt/grønt per dag.

Opdateret den 21. juni 2007